Strawberry & Chocolate protein shake

INLÄGGET HITTAR NI PÅ NYA BLOGGEN HÄR

Flyttar till myshowroom

Håller just nu på att flytta över bloggen till myshowroom för att testa hur det fungerar där igen. Tycker jag får så lite respons ifrån mina läsare här på fames.

http://emmalindblom.myshowroom.se/

Grönan imorgon

Idag känns det som att jag ätit som en häst. Så mätt på grund av det höga proteinintaget på min deff planering.

I morgon är det dags att trotsa det dåliga vädret och åka till Grönalund med Johanna och våra mammor. Jag ska åka alla karuseller, haha kommer beté mig som om jag vore tio bast igen typ. Kommer bli så kul! Jag måste ta mig igenom soökhuset också. Sist(när jag var 12år) blundade jag hela vägen och var extremt rädd, så det kommer bli kul att se hur jag reagerar nu. Pinsamheten som kommer uppstå om jag faktiskt blir rädd..

Today it feels is if i´ve been eating like a horse. Feel so full because of the high protein intake on my diet.

Tomorrow it’s time to take on the bad weather and go Grönalund with Johanna and our mothers. Im gonna ride all of the roller coasters, haha i’m gonna behave as if i’m ten again or something. It’s gonna be so much fun! I also have to go through the haunted house. The last time(when i was 12 y/o) i kept my eyes closed all the way and i was super scared, it’s gonna be fun to see how i react now. That awkward moment if i actually get scared..

wpid-picsart_1406149672605.jpg

Dagens axelpass

Dessa övningar gjorde jag under dagens axelpass. Gymmet var såå varmt och i slutet av passet började jag bli yr.. Tack och lov för vatten!

Did these exercises today during my shoulder workout. The gym was soo hot and at the end of the workout i started to get dizzy.. Thanks god for water!

Shoulder rotations i cable cross

Dive bomber push up

Arnold press

Lateral raise

Front raise

Upright row

Shoulder press

Pink water bottle, pink shorts, Nike shoes, Energy armor armband  Emma LindblomPic from instagram @emmalindblom

Laktosintolerans going glutenöverkänslighet

Herregud alltså.. För snart två år sedan fick jag en brutal magsmärta efter att ha ätit två Ben & Jerry’s(brownie smaken) och mådde så dåligt att jag häll på att spy.. Jag trodde direkt att jag plötsligt hade blivit laktosintolerant och bytte ut alla produkter som innehöll laktos mot laktosfria produkter.  Jag hade fortfarande problem med att äta bröd och proteinbars men trodde att detta var på grund av laktosen..

Nu, sedan jag börjat med en lågkolhydratkost har jag inte ätit någon glutan alls, fram tills igår när jag åt tre laktosfria proteinbars. Magsmärtorna var tillbaka och jag insåg att barsen innehöll ganska mycket gluten. Jag insåg även att glassen ja ätit innehåller gluten. När jag funderade ett tag insåg jag också att jag fått smärtor av pasta, fiber havregryn och ja, bröd.

Imorse var det första jag gjorde, på tom mage, att hälla i mig en proteinshake blandad med vanlig mjölk och vad hände? Ingenting. Så jag har spenderat alla dessa onödiga pengar på laktosfria produkter när jag inte ens varit laktosintolerant ifrån första början. Typiskt mig att ha sån tur..

Aja.. Strax bär det av till gymmet för ett axelpass.

Oh my god. It was about two years ago that i got really bad stomache aches after i had been eating two Ben & Jerry’s(the brownie flavor). I felt so sick that i almost threw up.. I instantly thought that i suddenly had got lactose intolerance and exchanged all products that contained lactose with lactose-free products. I still had problems eating bread and protein bars but i thought it was because of the lactose..

Now, since i started on a low carb diet i haven’t been eating any gluten at all, until yesterday when i had 3 lactose-free protein bars. The stomach aches were back and i realized that they contained a whole lot of gluten. I also realized that the ice cream i had been eating contains gluten as well. After a bit of thinking i also realized that i have been getting cramps from pasta, fiber oats and yeah, the bread.

The first thing i did this morning, on an empty stomach, was to mix a protein shake with regular milk. And what happen? Nothing! Soo.. I have been spending all this unnecessary money on lactose free products when i wasn’t even lactose intolerant from the beginning.. Typical me to have this kind of luck..

Oh well.. Soon it’s time to hit the gym for a shoulder workout.

wpid-20140727_113709.jpg

Powerwalk i solen

Hejsan! Jag kom precis in ifrån en 45 minuters promenad i solen. Vanligtvis brukar jag tycka att det är för varmt för att vara ute när vädret är såhär men idag fick jag en känsla om att idag var en bra dag för att gå utomhus.

Hello! I just got in from a 45 min walk in the sun. I usually think its to warm to be outside when the weather’s like this but today i got a feeling that today was a good day to walk outside.

wpid-img_20140726_152958.jpg

Chiapudding

Till frukost idag åt jag chiapudding med blåbär. Skitgott och super enkelt. Chiafrön finns på de flesta ica butiker bland alla andra 7 miljoner frön. Kostar dock typ 42 kr för 170 gram. Billigare på ica än på till exempel lifebutiken ändå.

Recept
3 msk(15 gram) Chiafrön
2 dl mandelmjölk(funkar även med vatten)

Blanda ihop och låt stå i kylen minst 2 timmar, gärna över natten.

Chiafrön är berikade på:
» Omega-3(20%)
» Protein(21%)
» Fiber (33%)
» Kalcium
» Fosfor
» Magnesium
» Järn
» Zink

For breakfast today i had chia seed pudding with blueberries. Delicious and super easy. Recipe: 1/4 cup of chia seeds and 1 cup of almond milk. Mix in a bowl and put in the refrigerator for at least 2 hours. Feel free to leave it over the night. Chia seeds are high in: Omega 3, protein, fiber, calcium, phosphorus, magnesium, iron and zinc.

Chiapudding LCHF Emma Lindblom2

Startar min deff på en Lördag

Eftersom jag den senaste veckan gått upp i fett blir det dags att från och med idag ta tag i kosten. Även fast jag inte ätit onyttigt så har jag rört på mig brutalt mycket mindre en vanligt men ätit exakt lika mycket som vanligt så där har vi problemet. Som om en liten vikt uppgång vore hela världen? Nej, absolut inte! Men eftersom jag faktiskt någon gång långt fram i framtiden skulle vilja stå på fitness scenen känner jag att jag redan nu vill experimentera med vad som fungerar för just mig.

Planerna från och med idag blir att ligga på ca 46g kolhydrater, 170g protein och 90g fett, vilket då är beräknat på en vilodag. Under de dagar jag tränar blir det mer fett och ca 10g mer protein. Jag kommer fram till och med den 4e augusti att ligga på 1700kcal i netto(det vill säga att om jag bränner 500 kcal under träning så äter jag 2200kcal) och ha en cheat day. Sedan kommer jag att höja mitt kalori intag med ca 300 brutto då min aktivitetsnivå blir som vanligt igen.

Jag väger 89kg och är 190cm lång, så detta upplägg passar mig och min dagliga aktivitetsnivå. Om du vill lägga upp ett deffschema så var noggrann med att du läser på en del om det.

Since i ‘ve gained fat the last week it’s time to fix my diet. Even though i haven’t been eating unhealthy i’ve been eating just as much a usual although my activity level has been a whole lot lower. So that’s the problem. As if gaining a bit of weight would be the end of the world? No, absolutely not. But because i actually somewhere in the future want to be standing on the fitness stage i want to start experiment with what works for me.

The  plan from this day forward is to eat 46g of carbs, 170g of proteins and 90g of fats, which will be my macros for a rest day. The days i train i will be eating more fats and 10g of more protein. Until the 4th of August i will be eating 1700 kcal in net(which means that if i burn 500kcal during a workout i will be eating 1200kcal) and have one cheat day. After that i will increase my calories with 300 as my activity level increases.

I weigh 196 lbs and i am about 6ft 2 in tall so this diet plan works for me and my daily activity level. If you want to start cutting calories, be sure to get some information from the internet first.

wpid-picsart_1406352457099.jpgLite deff-mats inspo ifrån weheartit.com Some diet inspo from weheartit

30 min ab workout

Som sagt tränades mage idag och gymmet var till min förvåning näsan tomt. Nog för att det brukar vara lugnt men klockan fem? En vardag? På friskis & svettis?

Under passets gång körde jag på 30 sek vila istället för 60-90 sek vila som vanligt. Detta gjorde att passet bara tog 30 minuter trots 8 övningar. Tidseffektivt!

Montain climbers 3×20

TRX-crunches 3×10

Sidoböj med hantel 3×20

Hanging knee raise 3×10

Bicycle crunches 3×20

Jackknifes 3×10

Russian twist 3×20

Plankan 35sek

Gymmet nästa

Nu bär det av till gymmet för ett litet eftermiddagspass. Magträningen blir idag och cardio får bli imorgon istället.

image